archive arrow-down arrow-left-circle arrow-right-big arrow-right-circle arrow-right bag bike board book chat circle-arrow-left contrast download human map-pointer minus open-in-browser phone photo play plus print search-big search-small share write zoom-in zoom-out

Temakveld om Mindfullness og meditasjon

Tirsdag 12. mai kl. 17.00 - 19.00

Denne kvelden ønsker vi å sette meditasjon og mindfulness i fokus. Det finnes mange måter å meditere og praktisere mindfulness på. Derfor ønsker vi ønsker å ha en praktisk gruppe hvor vi prøver ut noen ulike meditasjons og mindfulness teknikker. Kvelden er åpen for alle som har lyst til å være med.

Velkommen!

Meditasjon

Det er mange måter man kan meditere på. Det finnes forskjellige meditasjonsteknikker som hver og en krever forskjellig. Men man trenger ikke å følge en regelbok for å kunne meditere. Hovedmålet med all meditasjon er å få kontroll over sinnet og bli fri for stress, slik at man kan ha et rolig avbalansert forhold til problemer og hindringer som oppstår i hverdagen. Mange tenker nok at meditasjon ikke er nok for å løse opp i stress, problemer og hverdagens mas, men meditasjon vil kunne bidra til at du takler problemer og situasjoner annerledes. Jevnlig meditasjon reduserer stress i kroppen, noe som gjør at man tenker klarere og føler seg bedre til sinns.

Mindfulness - Oppmerksomt nærvær og nærværstrening

Oppmerksomt nærvær (mindfulness) er en tilstand der personen er fullt oppmerksom og tilstedeværende, i forhold til det som oppstår i hvert øyeblikk; i tankene, følelsene, kroppen eller omgivelsene. Man erfarer, anerkjenner og aksepterer det som skjer uten å bli fanget i tankene og følelsene omkring det.

Å være tilstede i seg selv her og nå betyr også å komme i kontakt med egne følelser og behov, noe som igjen kan føre til økt egenomsorg og bedre psykisk helse.

Påmelding til Anine på mail anine@smioslo.no innen 7.mai